2013. március 7., csütörtök

Mama Africa: Miriam Makeba


A napokban láttam, amikor megnyitottam a gúglit, hogy ismét valakinek adóznak. Megnyitottam, és akkor láttam, hogy egy afrikai énekesnő 81. születésnapja alkalmából adóznak emlékének úgy, hogy a logón ő szerepel.
Elolvastam, mit írtak róla, és bevallom, teljesen ismeretlen volt számomra. Amikor rákerestem jútúbon, a leghíresebb számát hallva egyből leesett, kiről van szó.

A cikkhez aláfestő zene innen.

Miriam Makeba 1932. március 4-én született Johannesburgban. Akkor még Zenzile Makebaként ismerték.
Énekesnő, színésznő, dalszövegíró, de mindemellett még emberjogi aktivista is. A dél-afrikai énekesnő Grammy-díjas is! Többek között, ezért is tartják world music (világzene) egyik örök csillagának.
Igazán ismertté az ENSZ-ben elmondott beszéde tette, ami az apartheid ellen szólt 1963-ban.

Ismertebb számai: Pata Pata, Jol’inkomo, Ring Bell.
Akinek a híresebb számai nem mondanak semmit, annak talán mond valamit, hogy a Jol’inkomo című dala a Transamerica című film betétdala is lett.

 
A dél-afrikai énekesnő édesanyja szvázi származású volt, míg édesapja a khosza törzs tagja. Hatévesen vesztette el apukáját. Az iskolai kórusban kezdett énekelni. Testvére jazz rajongó volt, s az ő lemezeit hallgatva szerette meg Ella Fizgeralt, Billie Holiday-t és Sarah Vaughant.
Unokatestvére hívta meg a zenekarába, a The Cuban Brothers-be, itt kezdődött el igazi pályafutása.
Ekkor még a szving és a r’n’b (rhythm and blues) volt az uralkodó stílus, de már a big band előadások is terjeszkedni kezdtek.
Az afrikai zene használta az amerikai alapot, és átformálta azt a saját képére szövegében és hangszerhasználatban. Ez lett a marabi stílus.

Miriamra Johannesburgban figyeltek fel, amikor is a Manhattan Brothers-vel énekelt. Ezután tagja volt a Skylarks-nak és a King Kongnak is. Utóbbi hozta az áttörést az ötvenes évek végén.
Amerikába utazott, ahol megismerte Harry Belafonte-t, illetve több akkor ismert előadót. A Pata Pata című száma a hatvanas évek végén világsiker lett, és ez volt az első olyan afrikai dal, ami bekerült az amerikai top tízbe.



Részt vett a Come Back Africa című filmben, ami miatt 1959-től száműzetésben kellett élnie. Mindennek ellenére hét évvel később Grammy-díjat kapott. A hatvanas évek végén az USA-ban is feketelistás előadónak számított, miután házasságot kötött Stokely Carmichael-lel. Ő a Fekete Párducok nevű polgárjogi mozgalom vezetője volt. Ez, és a mozgalomban betöltött szerepe még inkább fokozta ismertségét.
A kilencvenes évek elején tért vissza Dél-Afrikába, ahol Nelson Mandela, és eszméjének hívei lelkesen fogadták.

2004-ben beválogatták a 100 legfontosabb dél-afrikai személyt tartalmazó tekintélyes listába. Így kapott helyet például Nelson Mandela, Mahatma Gandhi mellett. 2008. november 9-én Castel Volturnóban lépett fel. A koncert után rosszul lett, majd egy nappal később szívroham következtében elhunyt.

„Makeba: My Story” címmel jelent meg életrajzi könyve.



Stúdióalbumai (sorrendben):
Miriam Makeba, The Many Voices Of Miriam Makeba, The World of Miriam Makeba, The Voice of Africa, Makeba Sings, An Evening With Belafonte/Makebe, The Magic of Makeba, The Magnificient Miriam Makeba, All About Miriam, Miriam Makeba In Concert!, Pata Pata, Makeba!, Live In Tokyo, Keep Me In Mind, A Promise, Live In Conakry, Miriam Makeba & Bongi, Live in Paris, Country Girl, Comme Une Symphonie d’Amour, Sangoma, Welela, Eyes on Tomorrow, Sing Me a Song, Homeland, Live at Berns Salonger Stockholm, Reflecting, Makeba Forever.

Összeállítások (sorrendben):
The Queen of African Music, Africa 1960-65, Eyen On Tomorrow, The Best of Miriam Makeba & The Skylarks, Mama Africa, The Guinea Years, The Definitive Collection, The Best of The Early Years

Híresebb számai: Pata Pata, Ring Bell, Jol’inkomo.

2 megjegyzés:

  1. én is a google kapcsán kukkantottam meg és jó volt végre összekapcsolni ezt a zenét az arccal! :)

    VálaszTörlés
  2. Én is hallgattam, meg néztem, és hallgattam és néztem. Jó, hogy vannak ilyenek a google-on.
    Örülök, hogy ezzel nem vagyok egyedül. :D

    VálaszTörlés